Het sollicitatiegesprek. Dat blijft spannend. Of niet?

Het voeren van een sollicitatiegesprek is voor niemand een dagelijkse bezigheid. Tenzij je recruitment consultant bent zoals ik. Maar toen ik 2,5 jaar geleden op gesprek ging bij BDO voor een interim-opdracht vond ik dat wel spannend, ook al voer ik voortdurend dit soort gesprekken. Nu was ik zelf onderwerp van gesprek, het was mijn eerste opdracht als zelfstandig onderneemster en ik wilde de opdracht graag hebben om ervaring op te doen aan “de andere kant van de tafel”.

Het sollicitatiegesprek. Dat blijft spannend. Of niet?

In de praktijk blijkt dan ook dat niet alleen junioren, maar ook meer ervaren (assistent) accountants of belastingadviseurs, het spannend vinden om zo’n gesprek in te gaan. En enerzijds is dat maar goed ook, want gezonde spanning houd je scherp en daarmee laat je ook zien dat je interesse hebt in de mogelijkheid die besproken gaat worden. Maar……. je spanning moet niet de overhand krijgen, want dan kun je jezelf niet presenteren op de manier dat je zou willen.

Je voorbereiding

Daarom is het van belang dat je zorgt voor een goede voorbereiding. Als het goed is, heb je de vacature al bekeken en besproken met de intermediair en heb je al veel informatie. Vervolgens ga je kijken naar de website; welke informatie is hier allemaal op te vinden over klanten, medewerkers, producten en diensten. Kijk daarbij naar de overeenkomsten die je kunt vinden met de ervaring die je hebt opgedaan bij je huidige werkgever en naar de verschillen tussen je huidige werkgever en potentiële werkgever. Geef vervolgens in het gesprek aan waar je je toegevoegde waarde en groeimogelijkheden ziet. Verwoord duidelijk hoe jij de verschillen denkt te kunnen overbruggen en denk na over de termijn die hiermee gemoeid is, vanuit jouw optiek.

Je gesprekspartner

Onderzoek daarnaast ook je gesprekspartner. Hoe lang werkt hij/zij al bij het kantoor, welke functie heeft hij/zij, wat heeft hij/zij daarvoor gedaan, heb je gezamenlijke connecties of kom je uit dezelfde omgeving? Dit maakt het altijd net wat gemakkelijker om het ijs te breken in een gesprek.

De onderwerpen

Bereid je altijd voor op 4 aspecten, namelijk; vragen over je huidige functie, vakinhoudelijke vragen, vragen over jouw persoonlijkheid/competenties en vragen over je arbeidsvoorwaarden. Je weet namelijk nooit hoe een gesprek verloopt en soms komt het voor dat je verrast wordt omdat in het eerste gesprek al wordt gevraagd naar je arbeidsvoorwaarden. Dat geeft aan dat ze positief zijn, maar het is wel zo prettig dat je hier ook meteen een onderbouwd antwoord klaar hebt.

Je referentiekader

Ben je daarnaast bewust van je referentiekader. Wanneer je 1 kantoor als werkgever hebt gehad, vertegenwoordigt dit kantoor “het vak” voor jou. Wanneer je meerdere werkgevers in deze branche hebt gehad, zie je al een aantal verschillen die je bespreekbaar kunt maken in het sollicitatiegesprek. In beide gevallen kan ik je ondersteunen in de voorbereiding op het gesprek.

En verder....

Ik ga verder niet uitweiden over voor de hand liggende tips zoals; kom op tijd, kleed jezelf representatief, houd rekening met de dresscode, praat nooit slecht over je huidige werkgever en stel alleen vragen waarop je het antwoord echt wilt weten en niet enkel om maar vragen te stellen, etc. Maar wanneer je met mij in gesprek bent en je hebt behoefte aan extra tips, dan ben ik er uiteraard om je zo goed mogelijk te ondersteunen, op elk gewenst niveau.

Wil je weten waar een recruiter precies naar kijkt wanneer je solliciteert op een vacature, lees dan ook zeker even deze blogpost. En twijfel je na een sollicatiegesprek, lees dan hier wat je het beste kunt doen. 

Geplaatst op: 09-04-18

Deel dit bericht:

Vind je nieuwe opdracht