Haal zaken uit je hoofd, zet het op papier

Op sommige momenten komt er zoveel op je af, dat je even door de bomen het bos niet meer ziet.

Meerdere sollicitatiegesprekken

Ook in sollicitatieprocedures kan dat het geval zijn. Omdat je er met veel personen over praat, zowel vrienden en bekenden als (vaak) verschillende gesprekspartners van verschillende kantoren. Daardoor kan het soms lastig zijn om de juiste keuze te maken en overzicht te bewaren. Wat kun je doen om het overzichtelijk te houden?

Haal zaken uit je hoofd, zet het op papier

Een gespreksverslag

Het klinkt heel simpel, maar maak een kort gespreksverslag. De meeste professionals gaan bij een overstap vergelijkende gesprekken voeren met 2 of meer kantoren. De arbeidsmarkt biedt op dit moment genoeg mogelijkheden en de meesten willen een vergelijkend gesprek voeren om nog beter hun keuze te kunnen maken. Wanneer het om 2 kantoren ter vergelijk gaat, kun je de informatie nog vrij gemakkelijk onthouden. Maar in sommige gevallen gaat het om 3 of 4 kantoren, waarbij je telkens 2 en soms wel 3 gesprekken mag gaan voeren en dan wordt het lastig.

De gesprekken zijn vaak behoorlijk intensief en wanneer je veel gesprekken in korte tijd voert, kan het voorkomen dat je zoveel informatie te horen krijgt dat je onmogelijk alles precies kunt onthouden. Zeker wanneer er soms langere tijd tussen de gesprekken zit. En het maken van een keuze wordt dan steeds lastiger.

Verwerk de informatie in een samenvatting

Maak daarom een samenvatting na afloop van het gesprek waarin je de belangrijkste dingen opschrijft. Zaken die je opvielen in het gesprek, zowel in positieve als in negatieve zin, maar ook je gevoel over de uitstraling, de cultuur en sfeer van het kantoor bijvoorbeeld. Zo kun je aan het einde van de gesprekken alle informatie er weer bij pakken en punten letterlijk naast elkaar leggen om vervolgens keuzes te gaan maken. Daarbij raad ik aan dat je voorafgaand aan de gesprekken al voor jezelf bepaalt welke zaken voor jou het meest belangrijk zijn. Is dat de inhoud van de functie of het doorgroeiperspectief? Is dat de werkgever of zijn het de klanten waar je voor gaat werken? Of gaat het jou om de arbeidsvoorwaarden, het aantal uren of de reistijd? Uiteindelijk moet het totaalplaatje voor jou kloppen en iedereen heeft daarin verschillende prioriteiten, passend bij de (privé)situatie op dat moment en het toekomstperspectief.

Of maak een matrix

Wat je ook nog kunt doen, is bijvoorbeeld een matrix maken waarin je aan de ene zijde de werkgevers vermeldt en aan de andere zijde kenmerken die voor jou belangrijk zijn bij het maken van een keuze. Vervolgens kun je daar punten aan toekennen waardoor er, als het goed is, een hoogste score uitkomt.

En maak je keuze..

Door het toepassen van bovenstaande tips kun je gemakkelijker een keuze maken zodat de beste optie overblijft en jij op de juiste plek terecht komt.

Geplaatst op: 28-10-19

Deel dit bericht:

De eerste stap naar je nieuwe carriere