Solliciteren, moet je dat nu wel of niet doen in deze (corona)tijd?

Het coronavirus heeft inmiddels een grote invloed op ons persoonlijke en werkzame leven. Fysiek contact wordt vermeden en zakelijke bijeenkomsten vinden zoveel mogelijk plaats via Zoom, Skype of andere middelen. Tenminste, dat is wat wij zien bij de accountantskantoren.

Solliciteren, moet je dat nu wel of niet doen in deze (corona)tijd?

Bij bijna al onze opdrachtgevers zijn medewerkers in groten getale vanuit huis aan het werk. In deze tijd is dat met alle automatisering en digitalisering goed mogelijk en de werkzaamheden kunnen daardoor redelijk goed doorlopen. En dat is maar goed ook, want bij de kantoren staan de telefoons roodgloeiend door alle vragen die ondernemers op dit moment hebben omtrent alle maatregelen die getroffen (moeten) worden.

WAT GEBEURT ER MET DE VACATURES? 

Deze aangepaste werkwijze zie je ook doorvertaald in de sollicitatieprocedures. Bij veel kantoren worden op dit moment alle vacatures opnieuw beoordeeld. Veel vacatures worden per direct “on hold” gezet en alleen de meer dringende vacatures worden nog ingevuld. Dit zijn de vacatures die niet gericht zijn op uitbreiding van de dienstverlening, maar op vervanging van een collega of het zijn vacatures die voortgekomen zijn uit een langere periode van onderbezetting.

EN HET SOLLICITATIEPROCES?

Een kennismaking face-to-face zit er op dit moment niet in, maar daarvoor zijn verschillende oplossingen gezocht door onze opdrachtgevers. Wanneer je met een kantoor in gesprek gaat over een vacature, dan gebeurt dat via Zoom, Skype of Microsoft Teams en maak je op die manier kennis met je toekomstig leidinggevende(n). Voor sommigen is dit helemaal nieuw en soms dus even wennen, maar na 5 minuten is de spanning ervan af en kun je het sollicitatiegesprek voeren zoals je dat normaal gesproken ook zou doen. Het voordeel ten opzichte van een telefoongesprek is dat je ook meteen een beeld hebt van je gesprekspartners en zij van jou.

Afgelopen weken hebben de gesprekken op deze manier plaatsgevonden. Eén van onze klanten heeft vervolgens verschillende foto’s van het kantoor naar een sollicitant gestuurd, zodat zij ook nog een goed beeld kreeg van de inrichting van het kantoor en zo toch ziet waar ze eventueel terecht gaat komen. Alle aspecten die normaal gesproken in een sollicitatiegesprek aan bod komen, zie je nu ook terug. Behalve het handen schudden. Dat houd je dan nog tegoed.

SOLLICITATIE UITSTELLEN OF NIET?

En toch kan ik me heel goed voorstellen dat je sollicitatiegesprekken nu even uit wilt stellen. Dat je af wilt wachten hoe de aanpak van het virus, en de gevolgen voor onze maatschappij, eruit gaan zien voordat je besluit om een overstap te maken. Het hangt denk ik vooral af van je huidige situatie. Zit je momenteel helemaal niet op je plek of krijg je een unieke kans geboden, dan zou ik het proces in gang zetten en in gesprek gaan over de mogelijkheden. Sta je latent open voor mogelijkheden maar zit je nu ook heel goed op je plek, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je het sollicitatieproces even uitstelt tot een later moment en dat je nu vooral de tijd neemt om voor jezelf je wensen op een rijtje te zetten ten aanzien van de toekomst.

Mocht je zelf twijfelen of je op dit moment wel of geen overstap moet maken? Wil je weten welke vacatures nog wel openstaan bij onze opdrachtgevers of ben je benieuwd naar meer informatie over de sollicitatieprocedures bij accountantskantoren, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Ons werk gaat vanuit huis gewoon door, maar hopelijk kunnen we je weer snel uitnodigen bij ons op kantoor. 

Geplaatst op: 29-04-20

Deel dit bericht:

De eerste stap naar je nieuwe carriere